Senaste blogginlägg
- 20.8.2024
Skapa bra slides - Så här gör du bra säljmaterial som marknadsförare
Jag har de senaste 10 åren jobbat inom marknadsföring som konsult med säljansvar. Säljansvaret var inget jag planerat då jag flyttade över till konsultvärlden, men jag fick ganska snabbt möjligheten att växa inom bolaget eftersom jag alltid är redo för en utmaning, är det sedan dess det jag jobbar ...
- 20.8.2024
Behöver du utbildning för att jobba med marknadsföring?
Jag är marknadsförare ut i fingerspetsarna. Har jobbat inom branschen i runt 15 år och planerar spendera åtminstone de följande 10 åren med att utvecklas och ta mig framåt inom marknadsföring och min karriär. Men hur kom jag mig riktigt in på den här svåra banan? Och hur tar man sig från skolbänke...
- 16.8.2024
SEO misstag och snabba fix för din blogg
Sökmotoroptimering, eller SEO, är en av grundstenarna inom marknadsföring. Tanken är att optimera innehållet på din webbsida, blogg eller webbutik så att du dyker upp högt bland (Googles) sökresultat då en person söker efter det du optimerar mot, samt att din sida då är relevant och ger svar på det ...
- 15.8.2024
Hur blir man mer kreativ som innehållsskapare?
Jag tror att alla någon gång har ifrågasatt den egna kreativiteten. Är mina idéer bra? Kopierar jag bara andras arbeten? Varför kom jag inte på det där? Detta är en del av den kreativa processen och både personer som anser sig vara kreativa samt såna som inte gör det slås av dessa tvivel nu som d...
- 15.8.2024
Jobba som marknadsföringskonsult eller med marknadsföring inhouse?
Att marknadsföring ligger mig varmt om hjärtat tror jag ingen här på Salmiak missat. Jag har spenderat min tid i marknadsföringens värld de senaste 15 åren. Det är en lång tid och har således också hunnit beta av flera olika marknadsföringsjobb, på olika brancher. Jag har jobbat med inhouse marknad...
- 14.8.2024
Det här är datadriven marknadsföring
Alla som jobbar med marknadsföring har hört begreppet datadriven marknadsföring (eng. data driven marketing). Men frågar man vad som egentligen menas med datadriven marknadsföring är svaren många och otydliga. Därför tänkte jag vi kunde reda upp det här och nu! Enligt mig handlar datadrivet egentli...
- 13.8.2024
Ditt företag behöver ett varför – Tips på att utforma värden, vision och mission
I dagens värld då det finns företag till höger och vänster och det känns som att man drunknar i bruset, kan det vara bra att ta ett steg bakåt, andas och sätta grundbitarna för företaget - innan man kör igång stora marknadsföringskampanjer eller cold calling. Det jag talar om är att sätta grunden f...
- 13.8.2024
SEO och SEM - Skillnader, strategival och sökmotoroptimering för ditt företag
I marknadsföringsvärlden slänger vi oss ofta med förkortningar. För en som inte lever och andas digital marknadsföring kan alla dessa bokstavskombinationer och hela fackspråksjargongen krångla till inlärningen och få en att känna sig okunnig. Så ska det inte vara, tycker jag! Marknadsföring för dit...
- 8.8.2024
Hur välja rätt marknadsföringspartner för ditt företag?
Scenario: Du behöver hjälp med marknadsföringen av ditt företag och bestämmer dig för att extern marknadsföringshjälp - marknadsföringsbyrå eller freelance- är ditt bästa alternativ. Då du gör en snabb googling på ditt område märker du att det finns en stor uppsjö av olika marknadsföringsbyråer och ...
- 8.8.2024
Problemlösning inom marknadsföring - Strategi i 3 steg
Inom konsultvärlden för marknadsföring som jag jobbat i de senaste 10 åren är vår främsta uppgifter att lösa våra kunders problem. Ofta får vi en brief där kunden t.ex. önskar tillväxt på försäljning med xx% eller att nå ut till nya målgrupper - och då är det min uppgift som konsult att se till dett...
- 6.8.2024
Analysera detta i Google Analytics för att få din business att växa
Som digital marknadsförare älskar jag data. En av de roligaste grejerna med att ha ett eget företag är enligt mig möjligheten till den alldeles egna datan. Att ha möjligheten att analysera och experimentera fritt med eget material, och där via också lära sig mer om både vad som fungerar och Google A...
- 6.8.2024
Marknadsföring under ekonomiskt utmanande tider – Hur minimera kostnader?
Många branscher och företag kämpar med lönsamheten i dessa ekonomiskt svåra och instabila tider. Men det finns flera sätt för dig att fortsätta marknadsföra trots att pengaflödet inte är vad det varit och marknadsföringen känns som en stor utgift (kom ihåg att alltid tänka på marknadsföring som en ...
- 5.8.2024
Kom igång med Google Analytics (lätta steg att följa) - Del 1
Google Analytics är ett fantastiskt verktyg som verkligen alla som driver eller jobbar digitalt har nytta av. Verktyget är väldigt komplext med en massa funktioner och möjligheter. Google Analytics är en svårgenomtränglig djungel som kan verka skrämmande då man först ska komma igång. men med lite ...
- 26.6.2024
Marknadsföring utan sociala medier - så här fungerar lugn marknadsföring
Många småföretagare (och varför inte större också?) tror att marknadsföring är lika med sociala medier. Till höger och vänster skrivs det om att bjuda på sig själv och att det enda sättet att snabbt och kostnadseffektivt nå ut till sin målgrupp är via sociala medier. Samtidigt blir det allt svårare...
- 12.6.2024
Skapa din första AI-roadmap - Så här kommer du som entreprenör igång med AI
Alla vi vet att AI är framtiden - men nästan lika många av oss utnyttjar inte AI idag. Varför inte då? För att vi helt enkelt inte vet var vi ska börja. AI är för stort, för fantastiskt och överväldigande. Samtidigt har utvecklingen gått så otroligt snabbt framåt så utbudet på services och produ...