6.8.2024
Analysera detta i Google Analytics för att få din business att växa
Som digital marknadsförare älskar jag data. En av de roligaste grejerna med att ha ett eget företag är enligt mig möjligheten till den alldeles egna datan. Att ha möjligheten att analysera och experimentera fritt med eget material, och där via också lära sig mer om både vad som fungerar och Google Analytics, är guld värt både före karriären och som hobby.
Jag blir bättre i mitt jobb som marknadsförare för att jag driver eget företag.
En fråga jag ofta får är vad det riktigt är jag analyserar i Analytics. I det här inlägget tänkte jag berätta om den främsta datan som intresserar mig och vad jag brukar analysera.
Är du inte bekant med datadriven marknadsföring rekommenderar jag att du bekantar dig med det först. (länk kommer snart)
Att själv kunna gräva fram data från Google Analytics förutsätter grundkunskaper i programmet. Om du känner att du inte riktigt har dessa kunskaper rekommenderar jag att börja här.
Det här analyserar jag i Google Analytics för att få mitt företag att växa
Alla dessa parametrar hittas under Reports i Google Analytics, klicka på Library för att lägga till det som fattas från din lista.
1. Sessiondata
All data om unika användare, sessioner och sidvisningar är den främsta basinformationen att ta med sig från Google Analytics. Denna information kan variera kraftigt på grund av olika orsaker som externa länkar eller bottar. För en analytiker är det här därför intressant och värdefull information. Förutsatt att man undersöker vad de underliggande orsakerna till fluktuationerna är.
2. Användarinformation
User Attributes är ett segment som hittas under Reports - User och som jag går igenom sporadiskt. Här under får du information om personerna som besöker din sida, varifrån de är, åldersgrupp, språk, vad för teknik de använder för din sida.
Intressant information, men den ser oftast rätt lika ut, så efter en tid är det inte så lönsamt att analysera sönder denna grupp.
3. Källa för trafiken
Rubriken Acquisition, under vilken man får all information man behöver om källan till den egna trafiken. Att förstå hur olika källor som sociala medier, organisk trafik eller betald reklam fungerar hjälper en att prioritera framtida marknadsföringsansträngningar.
4. Sidor och landningssidor
Information om vilka sidor som drar trafik och fortsätter göra det länge efter publicerat datum är guld värt och hittas under rubriken Engagement. Landningssidor och sidor besökta i allmänhet kan variera från varandra, så lönar sig att analysera dem skilt från varandra.
5. Tid på sidan
Då jag är inne och analyserar sidor brukar jag använda tid på sida som variabel. Analysera vilka sidor som faktiskt intresserar dina besökare och där de stannar länge, samt vilka sidor som är exit-sidor.
6. Scrolldjup
Utöver tid på sidor brukar jag analyser hur långt in på olika sidor som läsare kommer innan de flyttar sig vidare till nästa sida. Det här ger en rättvisare bild av ett inläggs kvalitet. För att se scrolldjup i Analytics måste du skapa den triggern i Google Tag Manager först.
7. Organiska sökord
Organisk trafik är trafik som oftast lever längre än social eller betald. Därför anser jag det är extra intressant att analysera denna trafik. Koppla ihop din Google Search Console med Analytics för att få all sökordsdata direkt där du vill ha den. Analysera sedan relevanta sökord och trafik.
8. Klick på sida
Analyserar också vad och vilka länkar det är som användare klickar på olika sidor. Det här ger värdefull information om hurdana länkar eller CTA:s som verkligen fungerar.
9. Segmentinformation
Jag är expert inom digital marknadsföring och sälj, driver eget bolag och har ett brinnande intresse för AI. Dessa grupper kan även delas in i en massa underkategorier - sådant som kallas segment. Den här informationen är superintressant att analysera och se vad det egentligen är som intresserar besökaren.
10. Högt engagerade användare
Genom att poängsätta olika aktiviteter och beteenden som besökare på min sida har, som till exempel nerladdningar, sidor besökta med mera, kan jag analysera mina högt engagerade användare. Det är ett mycket intressant segment som är värt att analysera noggrant och försöka växa.
Mer information om Google Analytics
Att analysera företagsdata är som sagt något av det roligaste jag vet! Älskar att lära mig mer om Google Analytics och få mer information om vad som fungerar statistiskt sett på mina sidor.
Jag delar gärna med mig mer information om hur du effektivt kan använda Google Analytics. Är det något specifikt du funderar på kan du väldigt gärna höra av dig.
Om du behöver en marknadsföringskonsult med fokus på analytik för ditt företag kan du kontakta mig via den här sidan!