20.8.2024
Behöver du utbildning för att jobba med marknadsföring?
Jag är marknadsförare ut i fingerspetsarna. Har jobbat inom branschen i runt 15 år och planerar spendera åtminstone de följande 10 åren med att utvecklas och ta mig framåt inom marknadsföring och min karriär.
Men hur kom jag mig riktigt in på den här svåra banan? Och hur tar man sig från skolbänken till marknadsföringsexpert? Dessa är frågor jag blivit ställd flera gånger och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av att jobba som marknadsförare.
Studier inom media och teknik
Då jag blev student var min plan att ta mellanår och jobba lite. Min mamma tyckte det var en väldigt dålig idé och hade stött på en utbildning hon tyckte kunde passa mig. Det var medieteknik på Yrkeshögskolan Arcada i Helsingfors.
Jag höll med henne fullt ut! Har alltid älskat datorer och teknik, varit intresserad av bildredigering och design. Jag ansökte och kom in, efter fyra år av kodning och design var jag färdig medieingenjör.
Marknadsföring som mål – aldrig något jag funderat på
Mitt första jobb som nyutexaminerad fick jag som grafisk designer och webbansvarig på IT-byrå. Men ganska snabbt märkte jag det inte var min väg och gå, eftersom det var rätt ensamt och långt ifrån kundkontakt. På företaget hade jag möjligheten att gå med i marknadsföringsteamet och på den vägen är jag.
Jag fick börja som assistent. Då jag kunde dra väldigt stor nytta av mitt grafiska öga och tekniska kunskaper inom marknadsföring, tog jag mig snabbt vidare. Min bakgrund som ingenjör är faktiskt det största säljargumentet jag i början av karriären som marknadsförare hade. Det som skiljde mig från de flesta andra marknadsförare.
Många gånger har min positionering i olika företag varit mellan just teknikavdelningen och marknadsföringen. Jag talar de båda språken, teknikterminologin och marknadsföringsjargongen.
Lär dig av andra och arbeta hårt!
Att ta mig till den nivån inom marknadsföring som jag är idag, har krävt hårt arbete. Jag har studerat mycket på egen hand, men främst har jag lärt mig genom att göra och jobba med bra team.
De olika teamen och arbetsplatserna jag jobbat på har varit guld. Utan möjligheten att lära mig från sådana som kan och vet bra mycket mer än mig hade jag aldrig kunnat så mycket om marknadsföringsarbete, analytik och företagstänk som jag idag kan. Jag tycker också fler företag borde ta chansen, att låta personer inom företaget byta positioner med varann. För att ha olika avdelningar som har erfarenhet av varandras vardag är i varje företags intresse. Man måste bara ge personalen chansen att utvecklas.
Det som främst tagit mig framåt har ändå varit möjligheten att byta branch utan vidare utbildning inom just den sektorn. Har jobbat med marknadsföring inom branschen för IT, finans, teknik och nu som konsult. Det vidgar vyerna och är lärorikt. Varje jobbyte är oftast ett gigantiskt steg utanför comfort zonen. I alla fall för mig.
Läs mer om hur det är att jobba med marknadsföring inhouse vs. som konsult här.
Skaffa dig en karriär inom marknadsföring – Min fortsättning i branschen
Efter det första jobbet inom marknadsföring och några år av träning och jobb på det företaget, fortsatte jag min karriär vidare. Jag har spenderat 15 år med marknadsföring och känner att jag rotar mig djupare och djupare.
I denna värld är erfarenhet allt och efter att man fått den första är det bara att själv arbeta vidare på sin kunskap och ta sig mot sådana arbetsuppgifter man vill.
Vare sig det är egenföretagande, sociala medier eller marknadschef!
Så avslutningsvis vill jag säga, att du har makten att skapa dig en fin karriär inom marknadsföring, både med eller utan utbildning! Vill du inte studera marknadsföring men jobba inom det är det möjligt.
Men allt man vill nå måste man jobba hårt för.