14.8.2024
Det här är datadriven marknadsföring
Alla som jobbar med marknadsföring har hört begreppet datadriven marknadsföring (eng. data driven marketing). Men frågar man vad som egentligen menas med datadriven marknadsföring är svaren många och otydliga. Därför tänkte jag vi kunde reda upp det här och nu!
Enligt mig handlar datadrivet egentligen om ett skifte från den tidigare mer kommunikativa marknadsföringen, där innehåll och kreativitet låg i fokus. Denmest spektakulära idéen blev grund för marknadsföringskampanjen. Denna idé skulle sedan spridas till så många som möjligt.
Idag handlar allt om data. Att analysera och förstå den data man har till hands och utifrån det skapa sig fungerande kommunikationsmodeller.
Eftersom data är dagens kung tänkte jag vi kunde titta närmare på vad som egentligen menas med datadriven marknadsföring, samt hur det fungerar.
Datadriven marknadsföring som grund för all din kommunikation
Varför anta och gissa, då du idag med lite analytiska kunskaper faktiskt kan veta vad som går hem hos din målgrupp?
Med datadriven marknadsföring menar man att genom analys av befintlig data, samt prova av olika hypoteser, ta fram ett budskap som biter på din målgruppoch driver det ändamål du har för marknadsföringen! Ändamål för din marknadsföring kan till exempel vara visningar av bloggartikel eller konverteringar.
Läs mer om vad du drar nytta av att analysera i det här inlägget.
Fördelarna med att utgå från sin egen data är bland annat att marknadsföringsbudgeten i det långa loppet minskar. Så länge man inte känner målgruppen på annan basis än magkänsla, kommer runt hälften av budget man lägger gå till spillo.
Att övergå till en databaserad modell är i början rätt arbets- och budgetdrygt. Det här på grund av att det finns mycket som ska testat, många hypoteser att spräcka och områden att utforska. I det långa loppet blir marknadsföringen ändå mer effektiv och kostnaderna går ner.
Hur skiljer sig kommunikationsdriven marknadsföring från datadriven?
Inom kommunikationsdriven marknadsföring planerar du din, exempelvis, kampanj utifrån det material du vill föra fram. Här är materialet välplanerat och den potentiella kunden, eller användaren, förs fram längs en förutbestämd kundstig.
I datadriven marknadsföring vänder man på steken och provar sig fram vad det är som fungerar bäst och vilken målgrupp som konverterar bäst. Materialet optimeras i realtid och man får vara beredd på snabba förändringar.
Det är ofta mer vetenskap än kreativitet. Trots det är bra innehåll lika viktigt idag som det var tidigare! Utan engagerande innehåll kommer ingen av dina hypoteser att fungera. Då kommer du inte heller ha bra data att analysera.
Inom datadrivet har du ändå möjlighet att prova på alla dina goda idéer stället för bara en.
Tips för dig som vill börja med datadriven marknadsföringen men inte vet hur
Tycker du detta låter spännande och intressant, men inte riktigt vet hur du ska börja? Bra, då kommer mina följande tips att hjälpa dig.
1. Analysera din nuvarande data. Börja med Google Analytics och försök förstå siffrorna. Skapa dig hypoteser kring något du tror denna data kunde peka på. Försök därefter att testa dig fram om så faktiskt är caset.
2. A/B testa varje möjlighet du får. Skickar du nyhetsbrev eller marknadsför på sociala medier? Det är en perfekt möjlighet att börja testa dina hypoteser. Och gör det varje gång.
Hoppas det här inlägget var till nytta och att du nu känner du har en lite bättre förståelse över vad datadriven marknadsföring faktiskt är. Har du fler frågor eller vill ha hjälp med din marknadsföring är det bara att höra av sig