13.8.2024
Ditt företag behöver ett varför – Tips på att utforma värden, vision och mission
I dagens värld då det finns företag till höger och vänster och det känns som att man drunknar i bruset, kan det vara bra att ta ett steg bakåt, andas och sätta grundbitarna för företaget - innan man kör igång stora marknadsföringskampanjer eller cold calling.
Det jag talar om är att sätta grunden för ditt företag. En grund som gör det lätt för dig att beskriva ditt företag, som gör arbetstagare stolta och engagerade i företaget och som gör att kunder väljer att handla hos dig. Jag talar om att skapa ditt företags varför!
Den klassiska modellen för ett varför är att specifiera företagets värden, vision och mission.
Värden – vad företaget står för, t.ex. hållbarhet eller ärlighet.
Vision – vart företaget vill nå, t.ex. vara föregångare inom hållbar transport.
Mission – varför företaget finns till, t.ex. för att erbjuda företag hållbara och miljövänliga transportmetoder.
Jag tycker denna modell är bra, vettig och ja användbar. Ändå är detta inte oftast metoden jag själv går efter då jag jobbar med företagsstrategier. Jag brukar konkretisera dessa tre i ett ord: varför.
Så varför gör jag det? Frågan varför kan inkludera alla tre ovannämnda faktorer i ett svar. Svaret kan vara långt och beskrivande eller kort och koncist. Jag tycker det gör det mer konkret att skapa ett företags värden, vision och mission utifrån att svara på frågan varför istället för att skriva ner högtflygande meningar ingen kommer att komma ihåg eller bry sig nämnvärt om.
Bakom ett bra företags varför ligger mycket motivation och stolthet
Det har gjorts många studier med större företag, där de klart framkommit att arbetstagare är mer motiverade då de har ett varför att jobba mot. Varför de gör vad de gör varje dag.
Trots att varje arbetstagare inte i vardagen känner eller ser detta varför, är det ändå enligt studie så viktigt för arbetstagare, att det syns i arbetsresultatet och hur nöjda de är på jobbet.
Varförets roll är inte att skapa omsättning för företaget. Det är något större som ändå kan föra med sig omsättning som en extra bonus. Företag med ett starkt varför i hela organisationen (och inte bara på papper) är även de företag som tänker till lite ytterligare och ofta också genom sitt företag vill göra världen till en lite bättre plats.
Så hur kommer man då fram till sitt företags varför?
5 tips för hur du hittar ditt företags varför
Ett varför går som vi tidigare konstaterade mycket djupare ner än bara coola fraser och vaga löften. Ett varför måste vara och kännas rätt för alla som har med företaget att göra, det vill säga ägare, personal och kunder.
Varföret måste både synnas och upplevas som riktigt.
Så här kommer fem tips för dig som vill sätta igång med att skapa ditt varför idag.
1. Skapa en lång lista av varför och vad frågor som du, möjliga anställda eller kanske familj och vänner hjälper till att besvara.
- Vad är syftet med företaget?
- Varför finns företaget?
- Varför gör ni de saker som ni gör i företaget?
- Vad är vi bäst på?
- Varför skulle någon annan bry sig?
- Vad säger andra om oss?
Och så vidare, använd din fantasi då du skapar frågorna!
2. Gör bakgrundsforskning hur dina konkurrenter kommunicerar. Gör detta efter den första övningen för att inte färgas för mycket av vad andra gör.
3. Tala med personer som står företaget nära (anställda, en möjlig företagscoach, familj) om svaren på frågorna och vilka som verkligen resonerar med företaget och vilka som känns pålimmade.
4. Skapa ett lätt företagsvarför och testa det på ovannämnda grupp. Justera och finslipa!
5. Låt alla, både personal och kunder, veta vilket företagets varför är och hur de bidrar till att skapa denna målbild. Var inkluderande och var konsekvent med att leva upp till detta varför. Utan en stark företagskultur som stöder detta budskap kommer varföret att falla platt och bli till en pinsam klyscha.
Hoppas detta hjälper dig att komma igång med ditt varför! Har du frågor är det bara att ställa dem i kommentarerna.