8.8.2024
Hur välja rätt marknadsföringspartner för ditt företag?
Scenario: Du behöver hjälp med marknadsföringen av ditt företag och bestämmer dig för att extern marknadsföringshjälp - marknadsföringsbyrå eller freelance- är ditt bästa alternativ. Då du gör en snabb googling på ditt område märker du att det finns en stor uppsjö av olika marknadsföringsbyråer och -personer, alla med lite olika fokusområden.
Hur väljer du rätt marknadsföringsbyrå för dina behov? Hur börjar du ens med det?
Jag har själv lång erfarenhet inom marknadsföring och har under 10 års tid jobbat för en av Nordens största marknadsföringsbyråer och driver nu egen agency inom marknadsföring.
I det här inlägget gör jag ett djupdyk i agentur- och freelancevärlden och tipsar om hur du hittar den marknadsföraren som passar dig och ditt företags behov bäst.
6 steg till att hitta den rätta digitala marknadsföringsbyrån eller freelance för dig och ditt företag
Tipsen nedan är förutom viktiga för dig även viktiga för personerna du kommer att jobba med. Desto mer på det klara alla parter är med vad som förväntas, vilka resultat som vill uppnås samt står på samma sida, desto smidigare kommer det samarbetet som ska påbörjas att gå.
Ta den tid det krävs att lägga ett bra grund för det kommande samarbetet. Detta kommer i bästa fall att gynna dig år framöver!
Börja här för att hitta din marknadsföringspartner
1. Vilket problem vill du lösa och vilken är din målsättning?
Det första steget i att välja marknadsföringsbyrå är att rannsaka det egna företaget. Vad är problemet du vill lösa med marknadsföring? Vilket mål vill du uppnå? Är det realistiskt att förvänta sig målet, genom att lösa problemet.
Desto klarare tankar du har kring vad du vill uppnå, desto lättare är det att hitta en en marknadsföringsbyrå eller freelance som kan hjälpa dig till dina mål.
2. Vad vill du köpa?
Då du vet vad du vill uppnå är det lättare att utforma ditt behov av marknadsföring. Alla byråer har ett varierande utbud, välj en byrå som motsvarar dina behov. Du behöver helt klart inte veta exakt vad det är du behöver av din marknadsföring, det ska din kommande konsult kunna tala om för dig, men desto mer du vet om ditt företags behov desto bättre och lättare gör du processen för dig själv.
3. Vilken är din budget?
Sätt en preliminär budget for din investering. Är det ett fortlöpande samarbete du är ute efter kan du sätta en ungefärlig månatlig budget, medan ett projekt kan ha en klumpsumma som utgångspunkt.
4. Undersök utbudet av byråer och deras referenser.
Dags att googla! Kolla vilka byråer och freelancare som erbjuder sådana tjänster du behöver och gör en lista över de intressantaste. Blanda små och stora byråer! Var noga med att kolla upp att företaget är transparent med plats, telefonnummer, personal och så vidare.
Referenser är även väldigt värdefullt, även om företag inte behöver ha en referens som är prick likadan som ditt case för att leverera värde.
5. Jämför flera marknadsförare med varandra och be om offert eller möte.
Före du gör ett beslut om vem du vill jobba med är det bra att shortlista de egna favoriterna på basis av datan du fått fram. Välj de 3-5 intressantaste kandidaterna och ta kontakt. Jag föreslår att ta ett kickoff möte antingen online eller face-to-face för att känna av byrån samt ge dem en ärlig chans att förstå ditt företag. Efter en ordentlig brief är det bara att vänta på förslag från marknadsföringsbyrån.
6. Gå på magkänslan.
Du har nu fått alla förslag från de olika marknadsföringsbyråerna och freelancerna och det är dags att välja partner. Gå igenom förslagen noggrant och bekanta dig med vad det är som erbjuds, samt hurdant tillvägagångssätt för arbetet som föreslås. Kolla nog upp vad som inte ingår i samarbetet och kom ihåg att billigast inte alltid är det bästa.
Det viktigaste då du väljer marknadsföringspartner är ändå att också våga lita på magkänslan. Att jobba med partner är först och främst personbusiness och du kommer att ha mycket kontakt med din projektledare eller marknadsförare. Gör därför sist och slutligen ditt beslut på basis av magkänsla och personkemi!
Tips för att välja rätt digital marknadsföringsbyrå
Hoppas dessa tips kom till nytta när du ska välja marknadsföringspartner och gör det lite lättare för dig att navigera i djungeln.
Vill du höra mer om hur jag kan hjälpa dig med ditt företags marknadsföring berättar jag gärna mer!
Har lång kunskap inom digital marknadsföring och automation, branding, samt hur du utnyttjar AI inom marknadsföring.