15.8.2024
Jobba som marknadsföringskonsult eller med marknadsföring inhouse?
Att marknadsföring ligger mig varmt om hjärtat tror jag ingen här på Salmiak missat. Jag har spenderat min tid i marknadsföringens värld de senaste 15 åren. Det är en lång tid och har således också hunnit beta av flera olika marknadsföringsjobb, på olika brancher.
Jag har jobbat med inhouse marknadsföring, alltså varit anställd direkt av ett företag för att marknadsföra det företagets tjänster eller produkter, på flera olika ställen. Har även i 8 år jobbat som marknadsföringskonsult på en marknadsföringsbyrå, samt drivit eget företag sedan 2017.
Dessa tre typer av marknadsföringsjobb skiljer sig stort från varandra, trots att det "bara" är marknadsföring! Här nedan går jag igenom hur jag tycker det skiljer sig att vara konsult mot att jobba inhouse med marknadsföring.
Vilken ska jag välja? Jobba med marknadsföring hos ett företag
Vi börjar med att ta en titt på hur en marknadsförares vardag ser ut då man jobbar som anställd i ett företag med ansvar för det företagets tjänster eller produkter.
Då du jobbar inhouse har du oftast ett brand att fokusera på, samt tjänster eller produkter som på något sätt har att göra med varandra.
Du har möjlighet att grotta ner dig i branchen och lära dig allt om hur den fungerar. Det här hjälper dig inte direkt som marknadsförare, du kan klara av ditt jobb utan detaljkunskap om vartåt industrin du jobbar inom är påväg. Men kunskap ger dig enormt mycket bättre möjligheter att lyckas i ditt jobb.
Som inhouse börjar du som ung och färsk oftast i ett team där mer erfarna planerar och du utför arbetet. För en pinfärsk marknadsförare är detta en perfekt möjlighet att lära sig om olika delar inom marknadsföring, eftersom ett ofta relativt litet marknadsföringsteam har hand om både sociala medier, nyhetsbrev, evenemang, reklam, landningssidor för websiten, kampanjer, marknadssföringsmaterial med mycket mer. Du blir bra på mycket, men det är svårt att nischa sig eftersom allt behöver göras och resurserna till att bara ha hand om ett område inte oftast är tillräckliga.
I ett företag har du möjlighet att bli befodrad och få mer ansvar då du gör ett bra jobb. Med kunskap kommer möjligheten att bli den som planerar marknadsföringen strategiskt och den som har ansvaret för att saker blir gjorda istället för att själv göra.
Vilken ska jag välja? Marknadsföringskonsult
Marknadsföringskonsult då, vad innebär riktigt det?
Som marknadsföringskonsult jobbar du på en marknadsföringsbyrå och har således oftast ansvar för flera av era kundbolag. Du marknadsför inte ditt företags egna tjänster eller produkter, utan din uppgift är att snabbt sätta dig in i kundens business, strategiskt analysera hur du kan hjälpa till där och sedan med ditt byråteam utföra arbetet.
Det här är ett jobb som är väldigt indelat i de som utför arbetet, som till exempel SEM, SEO eller sociala medier, och de som planerar projekten med kunden och internt. De är oftare yngre som jobbar med utförandet i byråvärlden, medan man oftast behöver en bakgrund inom inhouse marknadsföring för att kunna ta den konsulterande rollen.
Den största skillnaden mellan att vara marknadsföringskonsult är att du inte har möjlighet att gräva ner dig i varje branch du jobbar med. Du måste arbete väldigt effektivt för att förstå vad det är som kan göras inom ett företag för att hjälpa så gott som möjligt.
Tempot i byråvärlden är mycket högre än inhouse och att se så många olika företag tampas med liknande problem ger en bättre bild av företagsvärlden som helhet.
En viktig grej du lär dig på marknadsföringsbyrå är att snabbt paketera olika lösningar till förståeliga helhet, något du sällan behöver göra inhouse.
Varje projekt vi säljer (för ja, som marknadsföringskonsult har du ofta säljansvar!) gör vi en analys av företag och dess behöv, funderar hur det problemet kan lösas och paketerar ihop det till en helhet med prislapp.
Vad gillar jag mer – marknadsföringskonsult eller inhouse?
Både att jobba på byrå och inhouse har sina sidor. Jag upplever att jag inte skulle klara av mitt konsultjobb lika bra, utan min långa bakgrund som inhousemarknadsförare och samtidigt tror jag att konsultandet hjälper mig bli bättre inhouse.
Personligen är jag idag supernöjd över konsultvärlden, men ärligt så är den så intensiv att jag inte tror jag kommer vara konsult då jag är 50.
Att jobba inhouse ger också möjligheten att vara brandlojal, och trots att jag nu representerar en marknadsföringsbyrå, har jag kanske lite samhörighet med det brandet.
Det bästa med att vara marknadsföringskonsult är ändå takten man växer på! För varje år man jobbar som konsult, lär man sig lika mycket som på tre år inhouse.