6.8.2024
Marknadsföring under ekonomiskt utmanande tider – Hur minimera kostnader?
Många branscher och företag kämpar med lönsamheten i dessa ekonomiskt svåra och instabila tider. Men det finns flera sätt för dig att fortsätta marknadsföra trots att pengaflödet inte är vad det varit och marknadsföringen känns som en stor utgift (kom ihåg att alltid tänka på marknadsföring som en investering!).
Med marknadsföringsåtgärderna i det här inlägget kan ditt företag fortsätta synas även med reducerad marknadsföringsbudget.
Marknadsföra med liten budget
De senaste åren har vi levt i en värld med pandemi, kontinuerlig miljöförstöring, krig och ekonomisk instabilitet. Kaos som lett till att vår vardag vänds upp var och varannan dag och världsekonomin fluktuerar.
En av de branscher som ganska direkt drabbades av den rådande ovissheter och framtidsrädsla är min bransch. Marknadsföringsbranschen. Otaliga marknadsföringsbyråer har fått stänga ner eller permittera personalen - och jobbar du inhouse sitter du inte mycket säkrare.
Det är mer regel än undantag att företag måste hålla kostnaderna nere.
Och tyvärr är det så att oftast då företag sparar är det marknadsföringsbudgeten som ryker först. Marknadsföring ses ännu idag ofta som en kostnad och inte som en framtidsinvestering för företag. Dessutom en kostnad som kan sättas på paus. Vad jag tänker om det här är ett annat inlägg.
I det här inlägget vill jag fokusera på vad och hur du som företagare, anställd och/eller marknadsförare på agency kan fortsätta synas och marknadsföra även i dessa utmanande tider.
Marknadsföring i utmanande tider – Minimera budgeten utan att skada ditt företag
Det här är mina 7 bästa knep för dig att rädda din business fast du är tvungen att skära i marknadsföringsbudgeten.
1. Börja med en audit av din marknadsföring.
Det här lönar sig alltid, alltid att börja med en genomgång av den nuvarande marknadsföringsplanen, vare sig man vill lägga till budget eller andra förändringar i den. Se det som en säkerhetskopia. Du uppdaterar heller inte din dator utan en (hoppas jag).
Vad göra: Lista alla planerade aktiviteter för 2024, rangordna dem enligt vilka aktiviteter som har hur företagskritisk var aktivitet vs. hur låg implementationskostnaden är. Det här är din nya prioriteringsordning.
Lästips: Marknadsföringsboost – 10 steg för en övergripande marknadsföringsstrategi (kommer snart)
2. Byt till billigare verktyg.
Med fler program till förfogande än någonsin tidigare är det en perfekt tid att se över vilka verktyg ditt företag använder i marknadsföringen.
Det dyker på veckobasis upp nya program som kan vara billigare eller gratis, och använder sig av AI teknologi. Mindre välkända alternativ är ofta billigare att använda sig av.
Vad göra: Se över dina verktyg med månadsbetalning och byt till billigare eller gratis motsvarigheter.
3. Bygg upp och förnya ditt brand.
Nu är tiden att göra sådant du själv kan göra “gratis” men inte tidigare haft tid för. Det kan kännas fel att nu lägga tid på sådant du tidigare skjutit upp, men till exempel uppbyggnaden, förnyandet eller kristalliserandet av ditt brand är idag ännu viktigare än någonsin. Tävlingen om att synas och stå ut är idag hårdare än någonsin tidigare och bara de klaraste och mest intressanta branden klarar sig.
Vad göra: Fundera på vad ditt brand står för, vilka dina huvudaklaiga kundsegment är och hur du vill kommunicera med dem. Hur ser dit brand ut?Uppdatera webbsidor, berätta om ditt företag i relevanta sociala kanaler. Ta hjälp av möjliga kolleger, vänner eller andra som gärna för vidare ordet om din business online. Var hjälpsam och visa dina kunder ditt brand är - nu är inte tiden att hetsa med försäljning då många kämpar med pengaflödet.
4. Utnyttja AI för effektivisering.
Sätt dig in i världen av AI. Det är en djungel och det blir inte lättare att hoppa på tåget bara för att d väntar med det ett år till.
Vad göra: Läs på, utforska verktyg och fundera på vilka av dina processer som kan utföras av AI eller i alla fall effektiviseras av det.
Lästips: Skapa din första AI-roadmap - Så här kommer du som entreprenör igång med AI
5. Selektiva reklamval.
Nu är inte tiden för breda marknadsföringskampanjer, satsa på det du vet fungerar. Välj din reklam smart för att maximera effekten, du hinner A/B testa och förnya marknadsföringen senare.
Vad göra: Analysera vilka reklamer, sökord och annan marknadsföring du har igång som verkligen fungerar allra, allra bäst, dvs. har störst ROMI. Fokusera på dessa och pausa allt annat. Nu är det läge att plocka de frukter som hänger lägst, expandera hinner du senare.
Lästips: SEO och SEM – Skillnader, strategival och sökmotoroptimering för ditt företag (kommer senare)
6. Omforma gammalt material.
Mitt i kaoset kan det vara svårt att skapa nytt intressant material, då allt känns så irrelevant jämfört med vad som pågår i världen. En perfekt tid att göra om gammalt material, uppdatera och återanvända.
Vad göra: Gå igenom ditt material på hemsida, blogg, video, sociala kanaler. Kan du skapa video av en gammal blogg? Eller göra en miniserie för IG av ditt företags värderingar?
Lästips: Hur blir man mer kreativ som innehållsskapare? (kommer senare)
6. Fokusera på relationer.
Vi alla vet att företagsrelationer (och såklart alla andra) är en viktig krydda, så vårda dem extra väl!
Vad göra: Ta en kaffe över Meets med en gammal kollega eller bjud in till ett webinar om något du är bra på.
Sitt lugnt och fortsätt marknadsföra ditt företag även då det stormar
Det viktigaste av allt är komma ihåg, att även denna storm kommer blåsa över. En dag, hoppas förr än senare, kommer vi att återgå till en lugnare och ekonomiskt stabilare tid. Då kommer du kunna fortsätta framåt med ett klarare brand och AI kunskap i bakfickan.
Så sitt lugnt i båten och fortsätt marknadsföra dina produkter eller tjänster. Det kommer ditt framtida jag 100% att tacka dig för en dag.