Salmiak Creative

26.6.2024

Marknadsföring utan sociala medier - så här fungerar lugn marknadsföring

Många småföretagare (och varför inte större också?) tror att marknadsföring är lika med sociala medier. Till höger och vänster skrivs det om att bjuda på sig själv och att det enda sättet att snabbt och kostnadseffektivt nå ut till sin målgrupp är via sociala medier.

Samtidigt blir det allt svårare och svårare att verkligen nå den riktiga målgruppen via de sociala kanalerna. Dessutom är kanalen inte optimerad för att skapa försäljning och plattformarna vill hålla dig kvar där du är för att fortsätta scrolla.

Absolut, sociala medier är ett fantastiskt verktyg för brand building - att bygga upp det egna varumärket och fastna i den potentiella kundens minne då det en gång är dags för köp. Men är det den mest effektiva marknadsföringskanalen för dig med ett litet bolag, som har begränsad tid och kanske en ovilja att kontinuerligt skapa snabbt innehåll och bjuda på dig själv på den nivån som sociala medier kan kännas kräva idag? 

Knappast - i alla fall finns det många andra bra alternativ.

Min resa som marknadsförare - från sociala medier till strategi som fokuserar på andra kanaler

Jag har jobbat inom sälj och marknadsföring i 15 år, både som konsult och inhouse, samt drivit eget bolag i 8 år. Under den tiden har jag provat mycket! Under mina första år som företag såg jag sociala medier som nyckeln till framgång och satsade stort på de kanalerna. Jag skapade innehåll och fick en relativt stor följarbas med tusentals följare.

Sociala medier kändes bra; det var roligt och det gav mig självförtroende att sprida kunskap och inspiration till så många människor. Men då jag som datadriven marknadsförare analyserade resultat, var sociala medier som försäljningsdrivande faktor ganska svag. Dessutom tog det mycket tid och var väldigt blottande.

Då jag fick mitt första barn 2019 bestämde jag mig att personligen lämna sociala medier och jag har inte återvänt sedan dess.*

*Har dock jobbat mycket för kunder med sociala medier, eftersom det som sagt är en bra kanal för att bygga ett starkt brand. Men inte heller där ett måste.

Svaret på marknadsföring utan sociala medier - Lugn marknadsföring

Under de senare åren då jag själv tillämpat en sociala mediefri marknadsstrategi i mitt egna företagsarbete, har jag kommit i kontakt med begreppet för den sortens marknadsföring: Lugn marknadsföring

Namnet grundar sig i att den här typen av marknadsföring, till skillnad från sociala mediers höga tempo och kvantitet, fokuserar på att skapa värde och kunskap för mottagaren och fokusera på kvalitet.

Men går det faktiskt att framgångsrikt marknadsföra ett litet företag utan sociala medier?

Absolut, och det finns många fördelar med det:

  • Det är du som styr och bestämmer: Du fokuserar på och bygger upp en plattform som är din, din data ägs av dig och du själv kan påverka det du lägger ut bättre. På sociala-plattformar kan algoritmerna ändras, du uppmanas sätta pengar på reklam för att nå ut, plattformtrenderna skiftar och du äger aldrig ditt eget material till 100%.
  • Personligt innehåll och kommunikation: Du kan föra en sådan kommunikation och skapa exakt sådant material du väljer, oberoende av vad som är trendigt som format på en social plattform och hur många gånger per dag du borde publicera innehåll för att anses relevant.
  • Bättre kundretention: De som lärt känna dig via till exempel din webbsida, där du djupdyker mer i kvalitet över kvantitet, kommer med större sannolikhet att både komma ihåg dig, samt återvända till din plattform.
  • Stabilare företagstillväxt: Genom att organiskt bygga upp din kundbas, besökare på den egna sida och kanalerna, växer ditt företag sakta men säkert. Du bygger upp en stadig ström av besökare och kunder som kommer fortsätta välja dig, även om du inte betalar för det (i form av reklam på sociala medier för att verkligen nå ut)
  • Som bonus, väljer du att avstå från sociala medier är du faktiskt unikare än de flesta som bara finns där för att!

Så här kan du marknadsföra utan sociala medier - Former av lugn marknadsföring

Men hur kommer jag då igång med min marknadsföring utan sociala medier?

Det viktigaste enligt mig är att skapa en stark och stabil grund att stå på. Jag förespråkar att ha en egen sida eller portal som du styr över till 100%. Som exempel, salmiak.fi är min webbsida där jag kan samla allt som är relaterat till mig och mitt företag. Att ha en egen webbsida sätter inga begränsningar på vilka andra kanaler du kan lägga till i din portfölj.

Därefter är det viktigt att fokusera på SEO, search enginge optimization. Kort och gott, hur hittar man dig på nätet. SEO handlar förenklat om att skapa innehåll som är lätt att hitta, värdefullt till innehållet samt innehåller relevanta sökord. Dessutom ska du se till din tekniska SEO, alltså att sidan laddar snabbt med mera.

Email marknadsföring har oftast en central roll då man marknadsför utan sociala medier. Så jag rekommenderar att redan i ett tidigt skede skapa en epostlista och ett nyhetsbrev för att nå ut till dina framtida följare. Obs! Nyhetsbrevet kan vara ett månatligt eller annat intervall som passar dig - i lugn marknadsföring är det alltid kvalitet som går först.

Innehållsskapande med fokus på kvalitet är även en central strategi. Välj det format du gillar bäst (text, bild, video, ljud) och skapa innehåll som ger värde åt mottagaren. Du skapar en äkta relation till dina  följare redan från första steget.

Andra marknadsföringsmetoder som enligt mig värda att tänka på, är olika sorters samarbeten med andra aktörer inom branschen, att föreläsa online eller offline eller till och med ha annerreklam på relevanta sidor.

Hoppas du tyckte att den här introduktionen till en marknadsföringsstrategi fri från sociala medier var givande. Jag önskar dig lycka till med din lugna marknadsföring och snart kommer det mera information om ämnet här på sidan!