8.8.2024
Problemlösning inom marknadsföring - Strategi i 3 steg
Inom konsultvärlden för marknadsföring som jag jobbat i de senaste 10 åren är vår främsta uppgifter att lösa våra kunders problem. Ofta får vi en brief där kunden t.ex. önskar tillväxt på försäljning med xx% eller att nå ut till nya målgrupper - och då är det min uppgift som konsult att se till detta händer.
I vissa case går det bra att ge sig rakt på uppgiften, och att med olika taktiska marknadsföringsstrategier nå målsättningen. Problem som handlar om att öka webbsidans trafik eller onlinesälj går oftast att lösa med till exempel SEO- och SEM-arbete, marknadsföringsautomation eller kreativt innehållsskapande (länkar kommer senare).
Men, taktisk marknadsföring behöver inte i det långa loppet vara den bästa strategin för företaget. Problemet med dessa lösningar är att de inte alltid löser det underliggande problemet, utan mer lappar ihop sprickor som uppkommit på grund av det underliggande problemet. Det funkar som sagt en tid, men att verkligen gå på djupet och definiera marknadsföringens och företagets utmaningar är en god idé.
I det här inlägget delar jag med mig av min basmodell samt två olika strategier jag använder mig av för att komma fram till grundproblemet då jag skapar marknadsföringsstrategier för mina kunder.
Strategier för att komma fram till grundproblemet inom marknadsföring
Jag brukar följa en basmodell i tre steg då jag jobbar med strategi: Definiera det riktiga problemet, förstå och bryt ner det riktiga problemet, samt skapa hypotes för vad som bör göras.
Låter simpelt, eller hur? Vi tar en titt på vad detta riktigt handlar om.
1. Definiera det riktiga problemet
Börja me att definiera det riktiga problemet du har. Ett “bra” problem är specifikt, meningsfullt och det går att göra något åt det. Brukar använda mig av ett så kalla Problem Statement Worksheet (googla!) för att göra denna punkt.
2. Förstå och bryt ner det riktiga problemet – 5Y’s och Issue tree
För att sedan komma till roten med problemet brukar jag använda mig av två olika metoder.
5Y’s syftar på att man tar sitt problem och ställer frågan Why? (alltså varför?) så många gånger tills man kommer till den riktiga orsaken. Ofta inom marknadsföring frågar man bara varför en gång och löser problemet med de svaret. Då blir oftast det underliggande problemet olöst.
Ett Issue tree är en logik som tar i beaktande fler komponenter än 5Y’s. Även här utgår du från grundproblemet och spjälker upp de olika orsakerna i trädgrenar. Genom att använda sig av denna modell kan man få fram fler orsaker till sitt grundproblem, men det kan ändå vara värt att fixa ett problem åt gången.
3. Next steps och hypotes
Sist men inte minst skapar du din grund för det kommande marknadsföringsarbetet. En sammanfattning om situationen just nu, samt hur du kommer gå till väga för att lösa problemen.
Problemlösning inom marknadsföring
Hoppas denna strategiska överblick hjälper dig att komma igång med ditt företags problemlösning. Hör av dig om du behöver hjälp med strategisk eller taktisk marknadsföring – jag har en lång erfarenhet av att jobba med större och mindreföretag som vill nå nya höjder med hjälp av marknadsföring.
Mig kontaktar du lättast här - och ha en bra dag!