16.8.2024
SEO misstag och snabba fix för din blogg
Sökmotoroptimering, eller SEO, är en av grundstenarna inom marknadsföring. Tanken är att optimera innehållet på din webbsida, blogg eller webbutik så att du dyker upp högt bland (Googles) sökresultat då en person söker efter det du optimerar mot, samt att din sida då är relevant och ger svar på det personen letar efter.
Och varför ska du göra det? Kort svar, för att få trafik till din plattform. Nästan 90% av all trafik går via Google-sök, så som marknadsförare tänker jag att det är rätt självklart att det är där du ska synas.
För att kunna sökmotoroptimera sidor och inlägg behöver man först förstå vad det i slutändan är man kan och borde göra. SEO är i sig inte kärnfysik, men det svåra är att göra det rätt. Och att veta när man gör det korrekt!
Här nedan tar vi en titt på vad du kan sökoptimera på din sida, samt vilka de vanligaste sökmisstagen är och hur du undviker dem.
Läs mer om SEO och skillnader mellan SEO och SEM här.
Snabba SEO fix för din blogg
I slutändan måste innehållet på din sida vara bra för att det över huvudtaget ska gå att optimera, så kvalitativt innehåll är A och O. Har du redan fixat den biten kan du sätta igång och sökförbättra resten.
Här är några tips på vad du kan optimera direkt.
1. Nyckelord eller nyckelfraser. Använd Keywordplanner för att få en en överblick över vilka sökord det lönar sig att använda, samt vilka sökvolymerna är. Använder du t.ex. Wordpress kan du ladda ner Yoast till din sida, och därvia se hur “väl” du använder ditt nyckelord eller -fras. Det finns även flera AI-verktyg för nyckelord (t.ex. ChatGPT eller motsvarande kan hjälpa dig) men har ännu inte hittat det perfekta verktyget för svenska nyckelord.
2. Bra rubrik (H1) och URL. En bra rubrik är beskrivande och klickvänlig. Dessutom är den runt 50-60 tecken lång. URL:en ska vara läsbar och relevant.
3. Metabeskrivning. En metabeskrivning som öppnar upp vad inlägget handlar om. Använd t.ex. Yoast för det.
4. Interna länkar och alt-texter. Externa länkar till värdefulla sidor är såklart bäst, men inget du fixar till i en handvändning. Börja med att länka internt och skapa samband mellan dina sidor och posts/produkter. Se till att det alltid är relevanta länkar. Samtidigt kan du lägga till alt-texter till dina bilder så att också Google kan läsa dem.
5. Ta bort dubletter av sidor. Inga dubletter är bra ur ett sökperspektiv och du kan själv se till att du i alla fall inte har dubletter på din egen sida. Kombinera liknande material till en matigare helhet så kommer du i slutet ha färre men bättre sidor.
6. Teknisk funktionalitet. Ha en mobiloptimerad sida som laddar snabbt och är https-skyddad, innehåller en XML-sitemap och robot.txt-fil.
Ranka utan SEO optimering
Detta är några optimeringspunkter du kan (och bör) ordna upp redan idag om du vill nå bättre positioner på Google.
Du kan ha haft tur och i misstag rankat på något utan SEO, men genom att medvetet arbeta för att synas kommer du också att göra det med större sannolikhet. Men kom ihåg att göra det rätt.
Här nedan delar jag med mig av fyra vanliga misstag man ofta gör då man börjar med SEO, samt hur det går att undvika dem.
Fyra vanliga SEO misstag – ändra kurs idag!
1. Fokuserar på fel saker. Du SEO-optimerar allt du gör utan att egentligen fråga dig själv varför du gör det och vad du vill åstadkomma med din optimering.
Som med alla marknadsföringsansträngningar kräver sökmotoroptimering en plan och att du följer upp planen.
2. Inte vågar byta riktning. SEO är välkänt inget du gör över en natt. Optimering kräver tid och energi. En bra tumregel är att resultaten borde börja synas inom ett halvt år. Ser du ändå ingen förändring i din Google trafik efter den tiden fungerar antagligen inte din strategi. Häng inte kvar i det gamla utan fundera om!
3. Tror saker. Du tror att din sida kommer upp i sökresultaten, kanske googlar för att försöka hitta dina poster och tror att din SEO optimering ger resultat. SEO handlar inte om tro eller att anta hur algoritmen (Googles) fungerar. SEO är att analysera resultat och jämföra det med utgångsläget eller vald mätpunkt. Det är data och svart på vitt.
4. Du struntar i SEO. Du skiter i allt ovan, för det går ju ändå bra för din blogg. Det är okej, såklart, men tänk hur bra det kunde gå om du satte ner lite mer tid och energi på din optimering.
Det finns alltid mer att göra och lära sig om SEO
Sökmotoroptimering är en fortgående process. Jag själv tycker SEO är ett väldigt tacksamt fält att jobba med, eftersom du kan göra lite och relativt snabbt se stora resultat.
Känns alltid lika fint då man ser ett inlägg som man SEO:at stiga på Google och skapa trafik ännu långt efter det publicerades. Marknadsföraren i mig myser bara av tanken!
Har du fler frågor om SEO är det bara att höra av dig.