Salmiak Creative

13.8.2024

SEO och SEM - Skillnader, strategival och sökmotoroptimering för ditt företag

I marknadsföringsvärlden slänger vi oss ofta med förkortningar. För en som inte lever och andas digital marknadsföring kan alla dessa bokstavskombinationer och hela fackspråksjargongen krångla till inlärningen och få en att känna sig okunnig.

Så ska det inte vara, tycker jag! Marknadsföring för ditt företag är något du kan ta tag i idag – och jag vill hjälpa dig att smidigt komma igång med att effektivare nå ut till din målgrupp.

Idag ska vi därför ta en titt på SEO och SEM. Båda två är väldigt centrala begrepp inom marknadsföringen och det går att komma igång med bägge på egen hand bara man studerar ämnet tillräckligt innan man ger sig in på det.

SEO och SEM är i dagens värld som präglas av AI-generarat innehåll nästan ännu viktigare än innan. Med hjälp av AI har mängden innehåll som skapas varje dag mångdubblats och därför är det ännu viktigare än tidigare att faktiskt stå ut och bli hittad online.

Om du är obekant med innehållsmarknadsföring rekommenderar jag att du först läser detta inlägg (kommer snart), som är grunden till att kunna börja sökmotoroptimera.

I det här inlägget kollar vi på vad SEO och SEM riktigt är, hur de skiljer sig från varandra samt vilken strategi som passar dig och ditt företag bättre.

SEO och SEM - Skillnader, strategival och sökmotoroptimering för ditt företag

SEO och SEM – Vad är det och hur skiljer sig de från varandra?


Målet med både SEO och SEM är att öka synligheten för den egna sidan via sökmotorer. I det här fallet talar jag främst om Google som sökmotor, eftersom 95% av alla i Norden som använder sig av sökmotorer använder Google.

Som vi vet handlar sökningar via sökmotorer främst om nyckelordssökningar, även om bild och annan sökning även förekommer och växer. För att vår värld idag främst handlar om nyckelords- eller nyckelfrassökningar är det även det som SEO och SEM främst handlar om.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för engelskans Search Engine Optimization, alltså sökmotoroptimering och syftar på att optimera webbsidor enligt konstens alla regler (Googles algoritmer) för att synas så högt upp i bland sökresultaten som möjligt.

Med SEO kan du komma åt ny och överraskande trafik, eftersom det i slutändan är Googles algoritm som bestämmer hur högt din sida rankar. SEO är bra för A/B-testning och du lär dig mycket av den data som kommer med ett långvarigt SEO-arbete.

Vad är SEM?

SEM å sin sida är förkortning för engelskans Search Engine Marketing, alltså sökmotormarknadsföring. Detta syftar på att genom att betala få en webbsida att synas högre upp bland sökresultaten. Google Ads är verktyget för att skapa dessa sökmotorreklamer och vid de flesta Google sökningar är de första 1-3 resultaten betalda.

Med SEM får du exaktare trafik än med SEO, eftersom det är du som begränsar på vilka sökningar dina sidor ska synas. Många gånger är därför betaltrafiken av högre kvalitet än den organiska och närmare att konvertera.

Hur ser sökmarknadsföringsfamiljen ut?

SEO är egentligen en del av familjen för Search Engine Marketing, men för enkelhetens skull håller jag dessa begrepp separata i detta inlägg.

Att SEO och SEM ändå tillhör samma familj inom marknadsföring pekar ändå på hur relevanta dessa två taktikval ändå är för varandra. SEM fungerar bättre, samt är billigare om sidan man marknadsför är SEO-optimerad och en sidas SEO-ranking kan stiga med välgenomförda SEM-kampanjer. Dessutom är både SEO och SEM marknadsföringsval att ty sig till mot slutet av den egna säljfunneln, eftersom exakta nyckelordssökningar kräver ett förhandsintresse.

SEO och SEM går helt enkelt hand i hand! Därför rekommenderar jag att se på det om en helhet istället för två vitt skilda strategier för marknadsföring.

SEO och SEM – Vad är det och hur skiljer sig de från varandra?

Ska jag välja sökmotoroptimering, SEO eller SEM, för mitt företag?


Som jag beskrev ovan är det synlighetsmässigt allra bäst om du använder dig av både SEO och SEM. Då kan du vara säker på att din sida rankar högt även på sådana sökord du inte organiskt når upp till top 10 i.

Har du inte resurser eller kunskap att samtidigt satsa fullt ut på båda, så brukar jag tänka enligt följande.

SEO är långvarigt och långsamt arbete. Att optimera sidor tar tid och kunskap, men då det är gjort kan du med ytterst små optimeringsansträngningar kamma hem mycket trafik på en enda sida. En väloptimerad sida som Google värdesätter högt på din domain kan dessutom hjälpa andra sidor på samma domain att ranka bättre. Därför är ett långvarigt SEO arbete superviktigt!

SEM är snabbare trafik och gynnar nya sidor. Med SEM köper du klick och betalar enligt PPC (Pay per Click), som är betalning per varje reklamklick eller CPM (Pay per Mille), som är betalning per 1000 reklamintryck.

För nya sidor eller om du ha någon sida som verkligen behöver synas är SEM ett bra alternativ. Från dag ett kan du nå de allra bästa platserna bland Google-resultaten mot en rätt liten summa. En välgjord SEM kampanj kan hjälpa ditt domain att ranka bättre SEO-mässigt och få organisk trafik snabbare än vanligtvis.

Hur ser framtiden ut för sökmotoroptimering, SEO och SEM

Hur ser framtiden ut för sökmotoroptimering, SEO och SEM


Marknadsföring är en bransch i ständig förändring, och så även SEO och SEM. Eftersom vårt sökmotorarbete långt är beroende av Googles förändringar och nyheter, är det svårt att förutsäga vad som kommer att förändras och när.

Det vi trots allt vet är att marknadsföringens megatrender även rör SEO och SEM:

– Vi vet att snabba och mobiloptimerade (mobile first) sidor kommer vinna sökracet. Har du en långsam eller omodern sida kommer det i framtiden bli ännu svårare att nå ut.

– Vi vet att AI tar en allt starkare roll i vilka sökresultat som visas åt vem. Därför kommer våra sökresultat att variera ännu mer i framtiden än de gör idag.

– Vi vet att nyckelordssök inte kommer vara den självklara sökmetod om en tid. Ljud, video och bild försöker redan konkurrera med vanligt text sök.

– Vi vet att Google försöker integrera SEM mer med organiska sökresultat. Det är ändå på SEM som Google drar in sina pengar.

– Vi vet att SEM och SEO kommer vara väsentliga delar av marknadsföring ännu länge!

Och en hel massa till! Men det tar vi i nästa inlägg. Lämna gärna en kommentar om vad du skulle vilja lära dig mer om inom SEO och SEM!

Vill du ha ännu mer information eller hjälp med din SEO eller SEM är det bara att kontakta mig! Har sedan 15 år tillbaka jobbat med digital marknadsföring för en hel massa olika företag och branscher, så hjälper gärna även dig med ditt sökmotorarbete.