20.8.2024
Skapa bra slides - Så här gör du bra säljmaterial som marknadsförare
Jag har de senaste 10 åren jobbat inom marknadsföring som konsult med säljansvar. Säljansvaret var inget jag planerat då jag flyttade över till konsultvärlden, men jag fick ganska snabbt möjligheten att växa inom bolaget eftersom jag alltid är redo för en utmaning, är det sedan dess det jag jobbar med. Och jag älskar det!
Som konsult med säljmål ansvarar jag inte endast för min kundportfölj som sådan, utan jag har även ansvar att antingen öka de jobb vi gör för existerande kunder, minska på churn (de som väljer att inte fortsätta jobba med oss) eller så skaffa nya kunder.
Därför kommer det sig att jag skapar offerter och pitchar idéer mest hela tiden! Att skapa dessa material är som små projekt i sig, med ett problem och en lösning som du tar fram för kunden.
I dagens värld då du med hjälp av AI lätt tekniskt kan skapa säljpitchar och snygga slidedeck, är det ännu viktigare att också innehållet motsvarar förväntningarna.
Jag tänkte dela med mig av mina bästa tips för att skapa bättre säljmaterial, som kan vara till nytta och intresse för dig som vill sälja mer projektbaserade arbeten. Konsultjobb vill säga, och speciellt för marknadsföringsjobb passar denna struktur väldigt bra.
Obs! Kom också ihåg att inte bara skapa säljmaterial som du skickar iväg över mejl till kunden. Att själv vara på plats och pitcha din idé är alltid 10 gånger bättre!
De här grejerna ska du ha med i en bra marknadsföringspitch
Strukturen på ditt säljmaterial inom marknadsföringsjobb är till långt och mycket densamma. Själva ordningen kan ändå variera beroende på hur väl du känner din kund och vad kunden gillar!
Det här ska du ha med i en bra marknadsföringspitch.
1. Bakgrunden till pitchen, problem och målsättning
Börja alltid din presentation med en kort bakgrund till varför du står där, samt vem du är (!). En kort sammanfattning kring vad du och kunden tidigare har talat om.
Ha även med det problemet du står där och ska lösa. Desto mer detaljerad kunskap du har om kundens företag och hela branschen desto bättre. Kom ändå ihåg att vara ödmjuk och aldrig direkt säga att kunden gör något fel i sin business, även om hen skulle det.
Målsättning är dit ni vill nå tillsammans. Resultatet efter att du utfört arbetet i fråga.
2. Din lösning på problem i korthet
Därefter kan du hoppa över till din lösning på problemet. Beskriv i korthet hur du tycker projektet kunde lösas och i vilka mindre bitar det kunde spjälkas upp.
Skapa en överskådlig helhet, ett lätt projekt som samtidigt känns inspirerande att köra igång med. Inspiration är nyckeln till framgång!
3. Beskriv projektet i detalj – inkludera problem, lösning och resultat
Efter den överskådliga briefen kan du hoppa in på detaljnivå. Nu är det din tur att skina med din kunskap.
En effektiv approach är att ta upp ett delproblem, i detalj berätta hur du planerat lösa det (kanske workshop med kunden, månatliga rapporter, verktyg att använda). Visa hur du kan tillföra värde. Avsluta varje dellösning med att konkret peka ut vad kunden får av ditt arbete. Kan vara en strategi, en roadmap eller till exempel tre blogginlägg.
I denna fas är det viktigt att få med allting, eftersom projektspecifikation är superviktigt också för att skydda dig själv. Har både du och kunden samma uppfattning om projektets storlek och målsättning uppstår det färre missförstånd och gladare kunder.
Kom ändå ihåg att du inte behöver gå igenom denna punkt i detalj under ett kundmöte, men ha med det i ditt säljmaterial.
4. Tidtabell, team och budget
Ta därefter upp tidtabellen du tänkt och markera var och när något förväntas av kunden. Berätta om teamet, är det bara du eller finns det fler som ska jobba på projektet? Mänsklighet är viktigt så hoppa inte över denna punkt.
Till sist är det dags för budgeten! I det här skedet borde din kund redan vara övertygad om att hen behöver dina tjänster, så prislappen borde inte vara ett problem. Kom därför ihåg att ta tillräckligt betalt, även om du är ny som företagare.
5. Avsluta med referenser och next steps
Avsluta din presentation med referenser. En massa lyckade arbeten du tidigare gjort som är relevanta för detta projekt. Referenserna kan även tas i samband med punkt 1 om det känns viktigt att övertyga kunden och din kompetens. Kom ihåg att be om lov att använda referenserna!
Till sist brukar jag ha next steps. Detta är det perfekta mjuka sättet av avsluta en presentation med – vad händer sen? Kom tillsammans överens om när ni rings igen och gå nöjd därifrån!
Always be closing – säljmaterial och marknadsföringspitch
Några rundor till av möten och emails och sedan har du förhoppningsvis rott iland din deal. Det är inte svårare än så att skapa ett bra säljmaterial, även om också den här konsten tar en tid att bemästra.
Att lära sig sälja, och lära sig tycka om det, tror jag ändå gynnar en många gånger om i karriären, så det är värt att kämpa lite här.
Hoppas du lärde dig något nytt, och som vanligt är det bara att fråga om det är något du undrar över!