Salmiak Creative

5.8.2024

Kom igång med Google Analytics (lätta steg att följa) - Del 1


Google Analytics är ett fantastiskt verktyg som verkligen alla som driver eller jobbar digitalt har nytta av.

Verktyget är väldigt komplext med en massa funktioner och möjligheter. Google Analytics är en svårgenomtränglig djungel som kan verka skrämmande då man först ska komma igång. men med lite vägledning kommer verktyget ge dig så mycket att det är värt att lära sig lite analys.

Kom igång med Google analytics

I den här serien vägleder jag dig steg för steg genom Google Analytics. Det här är den första delen där vi tar upp varför Google Analytics är ett viktigt verktyg, hur du installerar Analytics samt hur programmet fungerar. Detta ger dig en bra grund och förståelse för kommande analyser.

Har du frågor om materialet eller önskningar om kommande Analytics inlägg är det bara att ställa dem nedan i kommentarerna.

Vad vill du lära dig om Google Analytics?

Varför Google Analytics?


Google Analytics (GA) är ett av de allra populäraste analytikverktygen för digital analys, som webbsideägare och användare utnyttjar för att hålla koll på trafik och beteende på den egna sidan. GA är gratis att använda och ger dig möjlighet att djupdyka i din statistik.

GA är grundstenen till datadriven marknadsföring. Men vi tar ett steg tillbaka och funderar på varför du överhuvudtaget vill analysera något. Utan analys har du ingen möjlighet att veta vad besökare på din sida verkligen vill och gör. Analys är viktigt för att kunna optimera all annan marknadsföring och innehåll för ens företag eller webbsida på rätt sätt. För en blogg kan det här alltså betyda att skapa rätt sorts material som lever länge och får många besökare.

Förutsättningen för analys är alltså att du vill ha mer trafik eller konverteringar (få besökare att göra det du vill) på din sida.

Med den målsättningen måste du kunna din data och att välja GA framom andra analytikverktyg rekommenderar jag av flera orsaker.

  • För det första är GA väldigt allmänt använt och har bra integrationsmöjligheter till andra verktyg.
  • Analytics är gratis att använda och är vältestat, samt utvecklas hela tiden.
Skapa ett Google Analytics konto

Komma igång med Google Analytics: Skapa ett konto


Är du ny till GA måste du börja med att skapa ett konto och installera programmet på din webbsida. Det gör du genom att skapa ett Google-konto och logga in på Analytics.

Gå in på din Admin-sida som du hittar i det nedre vänstra hörnet på landningssidan av GA.

Google Analytics 2024

Strukturen i GA med Admin-konto: Account och Property

På Admin sidan har du två fält: Account och Property. De är en hierarkisk ordning, där Property är en del av Account.

Account är det kontot du precis loggat in med. Under Account lägger du bara till fler konton ifall du har separata konton du vill analysera och hålla helt frånskilda. Ett företag kan till exempel ha flera Accounts om det finns en klar orsak för det.

Kom dock ihåg att data från olika Accounts inte lätt går att kombinera, så se till att du alltid endast har ett Account för ett företag eller blogg. I nuläget behöver du inte lägga till något här.

Det följande fältet heter Property. Du kan ha en eller flera Propertys under ett Account. Ett Property definieras av ett Google Tag ID, och det är du som bestämmer vilka sidor som har ett visst Google Tag ID. Oftast har en webbsida, blogg eller nätbutik ett eget Google Tag ID, vilket betyder det objektet existerar som ett eget Property i GA.

Det är också här du väljer hur datan ska samlas in och presenteras i dina rapporter, attribuering, inställningar och mycket mer.

Rekommenderar alla att i alla fall ha två olika Property för varje sida – en vanlig och en råversion för data. Den råa versionen ska endast samla in data från hela webbplatsen och under den ska du aldrig experimentera eller göra förändringar. Det är under det vanliga Propertyt du experimenterar med Goals och Segment (som vi tar upp i ett senare skede).

Börja samla data med Google Analytics

Börja samla data med Google Analytics


För att du ska kunna se din data i Google Analytics måste du alltså “samla in” den.

Det gör du som tidigare nämnt genom att inkludera ett Google Tag (en kodsnutt) på de sidor du vill samla data från. Kodsnutten inklusive ditt Google Tag ID hittar du under Data collection and modification - Data Streams. Den koden ska du klistra in på din webbsida. Be om hjälp om du inte vet hur. Det lönar sig att lägga in koden rätt från början eftersom data inte kan samlas in i efterhand.

Efter att detta är gjort börjar du samla in data från din webbsida.

Dashboard i Google Analytics

Dashboard i Google Analytics: Din hemsida


Det sista jag vill ta upp i den här introduktionen till Google Analytics är din Dashboard, eller din så kallade hemsida på GA. Tanken är att den sidan ska vara så skräddarsydd för dig att du aldrig behöver gå till andra sidor - men hur du gör det tar vi i nästa del.

Ett tips här på slutet är att alltid då du loggar in på GA ska kolla i vilken vy du befinner dig, före du börjar kolla statistik eller annat. Det kan du göra via Admin-panelen som vi gick igenom ovan, men det finns ett lättare sätt.

Uppe i navigationen på GA ser du logtypen, och direkt höger om den ett fält du kan klicka på. Då du öppnar den kommer du ha möjligheten att smidigt navigera mellan dina olika Accounts och Propoerties. Se till att du är på rätt ställe före du sätter igång med analysen.


Hoppas du gillade den här introduktionen till Google Analytics och du nu kommer igång med att installera och förstå programmet. Har du frågor om materialet eller önskningar om kommande Analytics inlägg är det bara att skriva en kommentar nedan.